Suomen poliisi itsenäisyyden ajasta nykypäivään 12.6. - 11.8.2024

Kesän näyttelyssä tutustutaan Suomen poliisin toimintaan ja esineistöön. Esillä on poliisien virkapukuja, virka- ja kunniamerkkejä, valokuvia sekä Liikkuvan poliisin esineistöä kuten piikkimattoja ja muuta valvonta- ja pysäytysvälineistöä.

Kokoelmassa on myös vanginkuljetus- ja kurinpitovälineitä kuten jalka- ja käsirautoja, pamppuja ja miekkoja. Lisäksi Poliisin toimintaa ja työtä seurataan erilaisten henkilöhistorioiden kautta.

Vaikka ajallisesti keskitytään Suomen itsenäisyyden ajasta nykypäivään, materiaalia on myös edeltävältä autonomian ajalta. Kokoelmassa on valtakunnallisen esineistön lisäksi nähtävänä myös paikallisen Nurmijärven nimismiespiirin materiaalia.

Näyttelyn esineet yksityiskokoelmasta

Näyttelyn esineet ovat eläkkeellä olevan, vanhemman konstaapeli Hannu Lakeen kokoelmista. Lakee toimi mm. Nurmijärven ja Hyvinkään nimismiespiireissä lähes 40 vuoden ajan kenttäkonstaapelina, voimankäytön koulutuksessa sekä erityistehtävissä kuten pommivalmiusryhmässä. Hän on vuosikymmenten kuluessa kerännyt laajan esineistön Poliisin historiasta. Esineistö on nyt ensimmäistä kertaa esillä tässä laajuudessa.

Lakee on toiminut myös vuonna 2003 Tampereelle perustetun Poliisimuseon perustaja- ja ohjausryhmässä. Lisäksi hän on toiminut Poliisimuseon ja eri laitosten yhdyshenkilönä järjestämässä mm. näyttelyitä. Voimmekin todeta, että Lakee on Suomen poliisin historian asiantuntijana aivan omaa luokkaansa. Lisäksi hänellä on laaja kokemus kenttätason toiminnasta.

Eläkkeellä oleva vanhempi konstaapeli Hannu Lakee työhuoneessaan valitsemassa näyttelyyn tulevaa esineistöä.

Syvällistä tietoa aiheesta museon luennoilla

Näyttelyn lisäksi museossa on esitykset seuraavista aiheista:

To 27.6. klo 18 - 19 Poliisin historia, merkit ja tunnukset

To 11.7. klo 18 - 19 Poliisin kenttäkoulutuksen kehittyminen, voimankäyttö ja tutkinta

To 8.8. klo 18 - 19 Poliisin välineistö ja sen kehitys itsenäisyyden aikana

Esitykset pitää Hannu Lakee ja osallistua voi normaalisti museon aukioloaikana. Erillistä ilmoittautumista ei tarvita.

Näyttely on avoinna 12.6. - 11.8. ke klo 9 - 15, to klo 13 - 19 ja su klo 10 - 16. Näyttelyn ja museon sisäänpääsy on 5 € tai ilmainen Museokortilla.

Juttu aiheesta Nurmijärven Uutisissa 12.6.